Bezoek ons op facebook!
Bel direct 0485470166 Afspraak maken Hoofdmenu

Verzekeringen

FysioSupport is lid van Fys'Optima; het grootste samenwerkingsverband van fysiotherapiepraktijken in Nederland.

Fysiotherapie in de basisverzekering

De basisverzekering is een verplichte zorgverzekering voor iedere Nederlander. De inhoud van dit pakket is wettelijk vastgelegd. Fysiotherapie wordt in sommige gevallen vergoed vanuit dit pakket. Bij bepaalde aandoeningen, waarvoor veel fysiotherapie nodig is, kunnen volwassenen ná de 20e behandeling in aanmerking komen voor vergoeding uit de basisverzekering. Uw fysiotherapeut kan aangeven of u met uw aandoening in aanmerking komt voor een ‘chronische indicatie'

Bij kinderen, tot 18 jaar, met deze aandoeningen worden alle behandelingen uit de basisverzekering vergoed. Kinderen met andere aandoeningen krijgen maximaal twee maal negen behandelingen per aandoening vergoed als dat medisch noodzakelijk is.

Eigen risico

Iedereen vanaf de 18 jaar heeft een verplicht eigen risico bij de basisverzekering. Het eigen risico geldt in beginsel voor alle vormen van zorg uit het basispakket. In 2017 is het eigen risico vastgesteld op 385 euro.
Of het nu bijvoorbeeld gaat om medicatie, ziekenhuiszorg, chronische fysiotherapie of andere zorg die vergoed wordt vanuit de basisverzekering, de eerste 385 euro van het jaar dient u zelf te betalen.

Fysiotherapie in de aanvullende verzekering

Het is mogelijk dat u fysiotherapie nodig hebt voor een aandoening die helemaal niet of maar gedeeltelijk wordt vergoed vanuit de basisverzekering. We raden iedereen dan ook aan om een passende aanvullende verzekering af te sluiten waarin voldoende behandelingen fysiotherapie zijn opgenomen.

Wees zorgvuldig in uw keuze voor een zorgverzekeraar. Er zijn grote verschillen in de manier waarop zorgverzekeraars fysiotherapie vergoeden in de aanvullende verzekering. Zo geldt er soms een maximum aantal behandelingen, een maximumbedrag of zijn er andere beperkingen.

Bekijk goed hoe de vergoeding van fysiotherapie in de polissen van de verschillende zorgverzekeraars is opgenomen of informeer bij uw zorgverzekeraar hoe fysiotherapie wordt vergoed. Een aantal zorgverzekeraars vergoedt fysiotherapie 100%.

Hoe berekent u hoeveel de fysiotherapie gaat kosten

1. Controleer of uw indicatie op de chronische lijst staat. Dit kunt u het beste navragen bij uw fysiotherapeut. Hij/zij zal aangeven of de indicatie op de chronische lijst staat.
  2. Indien de indicatie op de chronische lijst staat:
    De eerste 20 behandelingen dient u zelf te betalen. De behandelingen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. Het kan zijn dat u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie en deze kosten dus geheel of voor een gedeelte vergoed krijgt vanuit uw aanvullende verzekering.
    Een grove inschatting is dat 20 behandelingen totaal ongeveer 625 euro kosten (een behandeling kost tussen de 26 en 32 euro afhankelijk van de afspraken met uw verzekering). Indien u niet aanvullend verzekerd bent, dan zijn de kosten 32 euro per behandeling.
    Na de 20e behandeling wordt de fysiotherapie vergoed door de basisverzekering. U dient dan wel rekening te houden met het eigen risico van de basisverzekering.
  3. Indien uw indicatie niet op de chronische lijst staat, dan wordt fysiotherapie niet vergoed door uw basisverzekering.
    Let op: De intake/ eerste behandeling is duurder (rond de 42 euro) en tevens zijn er ook meer kosten bij de ‘aan huis' behandeling (rond de 50 euro).

Op de site van Zorgwijzer.nl staat een duidelijk overzicht van hoeveel behandelingen elke zorgverzekeraar vergoed.

Ontwerp & Realisatie:
Regenmakers Reclamestudio