Hoe kunnen we je helpen?

Shockwave is een techniek om klachten als hielspoor, achillespeesklachten, knieschijfklachten, tennis- en golferselleboog en schouderpijn te laten genezen. Deze techniek wordt steeds vaker gebruikt bij langdurige klachten waarbij andere behandelingen weinig of geen resultaat hebben gehad.

Hoe werkt een shockwave behandeling?

De shockwave behandeling was oorspronkelijk ontwikkeld om nierstenen te vergruizen. Naast deze inwendige toepassing wordt deze techniek nu ook toegepast bij aandoeningen van het bewegingsapparaat, in het bijzonder bij peesklachten. De krachtige mechanische impulsen (RSWT) worden door een speciaal ontwikkeld apparaat opgewekt en gericht op de bron van de pijn, waardoor de bloedvoorziening in het betrokken gebied verbetert en eventuele verkalkingen kunnen oplossen. Vaak verminderen hiermee de klachten.

Hoe wordt de behandeling uitgevoerd?

De shockwave behandeling wordt door een fysiotherapeut uitgevoerd. De totale behandeling neemt ongeveer 20 minuten in beslag en wordt uitgevoerd met de Shockmaster 500 van Gymna. Het betreft hier de radiale shockwave toepassing (RSWT). In een speciale applicator wordt de energie met behulp van een metalen kogel opgewekt. De behandeling is niet geheel pijnvrij. Vaak dienen activiteiten, die een hoge belasting veroorzaken op het behandelde gebied, gedurende de eerste dagen vermeden te worden.

Welke aandoeningen zijn geschikt voor de shockwave behandeling?

Chronische peesontstekingen die reeds voor verschillende behandelingen resistent blijken te zijn.

Een aantal behandelvoorbeelden zijn:

• Hielspoor
  • Achillespees- en kniepeesklachten
  • Tennis/ golferselleboog
  • Schouderpijn, met of zonder verkalkingen

Wat zijn de voordelen van de shockwave behandeling?

• Kan heel lokaal toegepast worden.
  • Korte behandelperiode. Al na enkele behandelingen merkt u het effect.

Wat zijn de bijwerkingen van de shockwave behandeling?

• De huid van het behandelde gebied kan tijdelijk rood worden of er kunnen puntbloedinkjes ontstaan.
  • Er kan een tijdelijke zwelling, doof gevoel of tintelingen in het behandeld gebied optreden.
  • Direct na de behandeling kan de pijn kortdurend toenemen.

Wanneer mag een behandeling niet uitgevoerd worden?

• Trombose en/of acute ontstekingen
  • Binnen 6 weken na een Cortison injectie in het behandelgebied.